• JORGE RODRIGUES KIRCHHOFF

Billeje i Portugal

Da jeg lige havde mødt Erika og hun boede i Lissabon og jeg i Höllviken, blev det til mange rejser sydpå for min del.

Typisk var det en forlænget weekend, 4-5 dage, og inkluderede altid at leje en bil i lufthavnen, så vi kunne tage på udflugter i dette smukke land.

Jeg har altid booket via Auto Europe, og bortset fra lidt ventetid visse gange har det altid fungeret fantastisk.

Det er blevet lidt forskellige udlejningsselskaber, da jeg hovedsaligt er gået efter det billigste.

Jeg kan huske henover vinter og forår, at jeg var ganske chokeret over, hvad jeg måtte betale.

Vi snakker 4-5 døgn og det kostede mig måske omkring 20€.

Gangen efter var det endnu billigere, og gangen efter igen var jeg nede under 10€!

Men den værste kom næste gang;

3,70€!

4 dage!

Even Next time :-)

Det er så stadig rekorden!

Ikke én gang har jeg købt forsikring, hvilket er typisk mig, da jeg ved, hvor mange penge forsikringsselskaberne tjener…

-så det var ikke dér, at mine penge forsvandt 😊

Selskaberne har haft lidt forskellige rutiner.

Fælles er selvfølgelig en hurtig gennemgang af bilen og af eventuelle skader.

Jeg har aldrig hæftet for nogen skade, selvom jeg muligvis har haft det.

Nu har jeg netop været på visit i Danmark, hvor jeg lejede bil i CPH, og nu har jeg en sag kørende med Sixt omkring 2 skader, som jeg IKKE er ansvarlig for!

I starten i Portugal tog jeg billeder, men begyndte at slappe af, da de hver gang var meget afslappede.

Det var de så ikke i Danmark ☹

Nå, men den historie jeg egentlig ville fortælle var hernede forleden dag.

Begge mine børn kommer på besøg samtidig, i næste uge, og William ville leje bil.

De skal være her i en uge, og den erfarne fader gik ind og googlede muligheder og priser. Dette gjorde jeg inden jeg vidste endeligt, hvornår de ville komme.

Dette betød, at jeg fandt nogle mærkelige prisforskelle, som jeg gav mig til at undersøge nærmere, og da de besluttede at de skulle komme den 2. juli og blive her en uge, så endte det med en ekstrem ulogisk bestilling.

Det viste sig at være klart billigere at leje samme bil i 11 dage i stedet for i 7 dage!

-så det gjorde vi!

Almost one year since the last time I saw my dear children together...

Torsdag eftermiddag kører Erika mig så til Lissabon og til ”Centaura”, hvor jeg skal hente bilen, hvorefter hun kører videre ind til byen, hvor hun havde et par ærinder.

Da jeg står i køen for at hente min bil, ringer Erika.

”Du glemte at give mig bilnøglen”.

På min Volvo behøver man ikke nøglen, så længe man ikke slukker for bilen, så det var selvfølgelig noget skidt. Jeg sagde at hun ikke skulle slukke bilen før hun var kommet til hendes destination, og så måtte jeg komme ind med nøglen i udlejningsbilen bagefter.

Så blev det min tur. ”Pas, kørekort og kreditkort, tak”. Jeg forklarede at jeg ikke havde mit pas med mig, men at kørekortet gjaldt som ID.

”Pas, hvis du vil leje en bil!”

Jeg prøvede at forklare, at jeg havde lejet bil hos dem flere gange før, men der var intet at gøre, bare at tage hjem igen…

Imens rodede jeg rundt i min taske, og fandt mit svenske bank-ID-kort, som jeg viste ham.

Min lettelse var stor, da en kollega bekræftede at de accepterede det 😊

Snart var jeg på vej.

The office

Tilbage blot at finde min bestilling, få nøglen og komme afsted.

Ekspedienten var ikke verdens kvikkeste, så det tog lidt tid for ham at finde min bestilling.

Ikke så mærkeligt viste det sig, det var definitivt ikke min dag – jeg var kommet en dag for tidligt!

OG LIGE HER ER DER MANGE SOM TÆNKER; HVOR DUM HAR MAN LOV TIL AT VÆRE?

-det tænkte jeg så sandelig også i præcis det øjeblik…

Manden sagde venligt og bestemt til mig, at jeg måtte komme dagen efter igen.

Se så, til gengæld blev jeg kreativ i split-sekundet efter. Jeg skulle ikke bruge bilen før tirsdag, hvor Fille og Wille skulle komme og hvor jeg alligevel skulle ind og hente dem.

Jeg foreslog derfor, at jeg lod bilen stå i 4 dage, og hentede den tirsdag – så kunne de leje den ud så længe.

Nej!

Jeg troede først at han ikke havde forstået, men nej. Hvis ikke bilen var hentet i løbet af fredagen – efter 16:30 – så ville jeg ikke have en bil længere.

Dette da bilen var lejet igennem en 3die part – Auto Europe.

Jeg fortalte aldrig hvorfor jeg havde lejet en bil, som jeg ikke havde brug for, følte ikke at det ville være det rette.

Så meget for at spare lidt penge…

Jeg tog så for første gang i mit liv en ”UBER” ind til byen, hvor min dejlige Volvo stod og ventede, så jeg kunne komme hjem igen.

Dagen efter, fredag, valgte jeg så at tage bussen ind, først til en stor busholdeplads, ”Campo Grande”, hvor jeg spurgte om en bus til området nord for lufthavnen, hvor Centaura holder til sammen med konkurrenterne. Bus 313 – dérfra. Der var så 1 time til den afgik, så jeg valgte at gå.

Skulle have taget en UBER.

Jeg fulgte vejene i Google Maps, men det var mest motorveje viste det sig, så jeg var glad for at komme levende frem cirka 5 kvarter senere.

Her fik jeg endelig min bil, eller Williams bil, men valgte denne gang at tilkøbe forsikring, som kostede 230€. Selve billejen havde kostet 47€.

Jeg spurgte om ikke vi skulle checke bilen, men det behøvede jeg ikke, jeg var forsikret.

Det eneste jeg ikke var forsikret imod var, at tanke forkert brændstof, at smide nøglen væk og at blive taget for spritkørsel.

Så det lader vi være med.

Worth the Fight

Jeg håber godt nok, at William er tilfreds med min indsats – og med bilen!

Spørgsmålet er, hvor god en forretning alt dette var?

Men: Shit, hvor jeg glæder mig til at se dem 😊