• JORGE RODRIGUES KIRCHHOFF

Flere som drømmer om at flytte sydpå!

Nu er det varmt i Portugal, i hvert fald i Praia Azul - det bliver en tropisk nat

Cikaderne påminder mig om, at jeg befinder mig et helt nyt sted i mit liv.

Ind imellem passerer nogle fugle, som bare lyder anderledes.

Der er stilhed og så alligevel ikke, for når stilheden bliver total, så findes havets brusen dernede.

Vist, en bil forstyrrer stemningen nogen gange, det er ikke nat endnu, blot en sen aften. Men stille er her.

Det er blevet september, snart kan vi fejre vores 1-års bryllupsdag.

September vil nok altid være noget specielt for os. Vi mødtes også i september, 2 år tidligere.

September er måneden, hvor de fleste portugisere har brugt deres ferier, de fleste holder i august, men de seneste par år har sommeren rykket sig, så varmen kommer senere. I år er det som varmest nu.

Solen går ned omkring kl 20, og jeg har gået nogle lange ture med Tino, hvor vi nyder solnedgangen i havet.

Hunde er ikke velkomne på stranden i sommermånederne, men vores strand er lidt “Wild”, så på dele af stranden, og på sandområderne “bag stranden” og om aftenen, kan vi alligevel komme uden at nogen reagerer.

Tino ELSKER stranden, Tino ELSKER sand!

De sidste par dage, har vi vovet os helt ned på stranden om aftenen, og gået langs vandet, som har en utrolig kraft, og hvor en bølge ind imellem overrasker og vælter ind over det tørre sand.

Der er en sådan kraft, at man mærker vandstænk, selv langt fra vandet.

Solnedgangen er vitterligt magisk smuk, men faktisk er lyset næsten altid specielt og smukt på den vestvendte strand, lidt som Vesterhavet.

Evening Walk Praia Azul

Jeg spiste frokost med en god ven i dag (lørdag)

Han er hollænder og vi går i samme træningscenter, og er begyndt at tage en kop kaffe sammen, når vi har trænet samtidigt.

Han er på en lignende rejse som mig, dog behøver han ikke arbejde mere, og er i øvrigt alene.

Rob at the gym - this was his birthday :-)

Rob har valgt at bosætte sig her nord for Lissabon, mest for at det ikke skulle være turistet.

Han har købt et hus ganske så afsides nord for Torres Vedras.

Jeg havde inviteret ham herhjem til Praia Azul, og det viste sig at han har været overraskende lidt ved havet.

Han syntes, at vores hus var fantastisk og at kvaliteten var imponerende høj på diverse detaljer (hvilket jeg selvfølgelig blev glad for at høre fra en livserfaren hollænder) og så tog vi Tino i snor og gik til Santa Cruz for at spise frokost.

Gåturen er ganske speciel, og perfekt at kombinere med en frokost.

Turen går fra vores lille område, op på klippen nord for vores strand og så yderligere nordpå langs atlanterhavet på en slags grusvej, som mest bliver brugt af Mountain Bikere.

Rob måtte have kameraet frem nogle gange (selv glemte jeg min, derfor ingen billeder fra derfra), da man på den 20 minutter korte gåtur ser 4-5 sandstrande, hvoraf de 3 er kæmpestore og relativt sparsomt besøgt trods at det var lørdag og 30 grader varmt.

Med min beskrivelse af sandstrandene her, kan det lyde som om at dette er et område, som endnu ikke er ”opdaget”.

Men sådan er det ikke helt.

Sagen er den er her er smukt og vildt, men her er en hel del vind og vandet er KOLDT!

For et par dage siden var vi faktisk på lynvisit i Algarve, tog bilen kl 5 om morgenen og var fremme kl 08:15 i Faro.

Vi indtog en frokost i en nærliggende by (Quarteira), ved stranden.

Vejret var det samme som her, muligvis 1 grad eller 2 højere, men det føltes som 5-10 grader varmere, og vandet var lunt.

Gean got a new passport - in Algarve :-)

Please mum, no more pictures!

On the way home from Algarve

Jeg tænker på mennesker, som drømmer om at flytte sydpå.

Dette er typisk noget man drømmer om, når man nærmer sig pensionen, men drømmene kan selvfølgelig indfinde sig både tidligere og senere.

Min fornemmelse er at det kommer til at indfinde sig tidligere og tidligere i vores privilegerede del af verden, med flere penge end vi behøver og mistrivsel og måske en manglende mening.

For os nordboere, er det nok en kombination af solen og varmen, som trækker mest hos de fleste, og som bliver som et symbol på højere livskvalitet.

Derfor er det også, at Algarve er det mest populære.

Jeg er ingen soldyrker, omend jeg elsker solen, så jeg ville ikke bytte dette ud med Algarve for at kunne ”solbade” mere.

Til gengæld havde jeg gerne haft flere varme aftener, men på den anden side havde jeg sikkert bare drukket for meget Vinho Verde.

A beautiful mix of Men fishing and surfers...

Så til dem, som funderer på, hvad man skal vælge, hvis valget galdt Algarve eller her.

Der er en verden til forskel.

Algarve er proppet med og domineret af turister, både udenlandske og portugisiske. Dette udpræget mest om sommeren.

Klart at der er mange muligheder og masser af små byer, så man kan søge sig væk fra ”det værste mylder”. Algarve er stort.

Det er også langt lettere at klare sig på Algarve-kysten uden at kunne tale portugisisk.

Turister på Algarve oplever at portugiserne er dygtige til engelsk, hvorimod min oplevelse heroppefra er, at de generelt er dårlige eller i bedste fald er det seriøst rustent.

Vejret på Algarve er sikrere og føles varmere – specielt om sommeren.

Mange portugisere fra resten af Portugal har sommerhus dernede.

Tino found this one - he is still a baby....

...and you can not take it from me!

Om vinteren er forskellen relativt lille. Begge steder har sjældent under 10 grader, men det sker. Til gengæld kan der også komme dage på 20 grader midt om vinteren og gennemgående for begge steder er, at der er langt mere sol end i Skandinavien

Torres Vedras (byen hvor vi har vores butik) er den samme sommer og vinter, hvorimod Santa Cruz og for eksempel Ericeira, som begge ligger ved kysten, blomstrer op til noget helt andet om sommeren – Santa Cruz dog domineret af portugisiske turister.

Med få turister bliver man mere "en del af samfundet". Ting bliver ikke gjort anderledes fordi der findes 100 udlændinge i en by. Livet går sin stille gang. Vil jeg integreres eller bare i kontakt med nogen, så må jeg følge deres rytmer og spilleregler.

Dog bør det siges, at integration ikke kommer af sig selv, der skal arbejdes for det.

Yderligere fordele her kan være:

Der findes langt flere fly til Lissabon end til Faro

Priserne på huse er generelt langt højere i Algarve end her nord for Lissabon – dog er priserne også høje på Cascais-kysten vest for Lissabon

En del vil synes at varmen kan blive ”ulidelig” i Algarve om sommeren.

Her er grønnere, hvor det sydlige Portugal er ganske brunt, specielt på sensommeren.

Erika and Tino

-e eu :-)

Min anbefaling til dig/jer, som ønsker at flytte til Portugal bliver derfor:

Er solen og varmen meget vigtig, så er Algarve absolut det bedste valg.

Hvis ikke, så får du langt mere for pengene heroppe.

Et flyt hertil er lidt vildere, ligesom strandene og vindene er lidt vildere.

Heroppe er det nok langt vigtigere at blive integreret for at trives. I Algarve kan man lettere læne sig op af en masse ligesindede, hvilket visse rynker på næsen af, men som jeg ansér som ganske naturligt hvorfor det bør tages med i overvejelserne.

Man må altså forvente, at der skal gøres en større ”indsats” for at kunne føle sig hjemme, hvis du vælger at flytte til et ikke-turistet område.

Det er helt enkelt et større eventyr at flytte hertil 😊